Marketing dźwięku może być też nazywany audio marketingiem. Jest to wykorzystywanie dźwięku lub muzyki, które ma ukierunkowywać klientów na określone zachowania podczas kontaktu z marką. Marketing dźwięku to również wywoływanie określonych stanów emocjonalnych w stosunku do określonej marki. Dźwięk zapisany w podświadomości klienta czy konsumenta nadaje charakter produktom lub usługą.
Jakie korzyści audio marketing może przynieść marce?
Oprócz wyżej wspomnianego charakteru, który wprost zapisuje się w podświadomości konsumenckiej, marketing dźwięku może wpłynąć również na wielkość, ale też na jakość zakupów w punktach stacjonarnych. Marketing dźwięku buduje doświadczenie zakupowe – oznacza to, że klient nie kupuje tylko produktu lub usługi, ale również sytuacje, w której się znalazł. W XXI wieku ma to ogromne znaczenie, kiedy w każdej branży jest ogromna konkurencja. To właśnie audio marketing może być czynnikiem wyróżniającym firmę wśród innych. Współczesny konsument wymaga dużo więcej niż zakup samego produktu/usługi – jego pożądanie odnosi się również do sytuacji, w której dochodzi do finalizacji transakcji. Współczesny klient chce czuć, a nie tylko posiadać. W związku z tym specjaliści marketingu sensorycznego szukają nowoczesnych rozwiązań i prześcigają się w różnorodnych rozwiązaniach, aby przykuć uwagę klienta.
Jak rośnie sprzedaż?
Przytłoczeni nadmiarem bodźców, z dużą ilością dopaminy, która jest stale wydzielana, nie kontrolujemy swoich zachowań. Pewne czynności wykonujemy mechanicznie, nie skupiając na nich uwagi. W punktach usługowych, gdzie gra muzyka 72% z nasz jest w stanie kupować więcej – to bardzo dużo. O ile w przypadku pojedynczego konsumenta chodzi tylko o do sprzedaż, to w przypadku całych dochodów marki jest to ogromna różnica.
Zalety audio marketingu
Do niewątpliwych zalet audio marketingu można zaliczyć:
– kreowanie doświadczenia zakupowego
– wpływ na uczucia i zachowania klienta podczas procesu zakupowego
– wpływ na wytworzenie określonych uczuć u konsumentów
– kreowanie wizerunku i charakteru marki
– stworzenie schematu aktywności klienta
– wzrost sprzedaży
Audio marketing – jak zrobić to dobrze?
Dobrze zaprogramowany marketing muzyczny ma ogromny wpływ na ludzkie zachowania. Na pierwszym planie zazwyczaj znajdują się słowa, które mają zostać zapamiętane i skojarzone z marką, na drugim natomiast tło – czyli muzyka, wpływająca na emocje i samopoczucie. W pakiecie słowa + muzyka mają odzwierciedlać to jak marka chce być odbierana.