Połączenie kolejowe w tunelu pod kanałem La Manche wywarło istotny wpływ na przemysł turystyczny Wielkiej Brytanii. Brak szybkiego połączenia kolejowego między kanałem La Manche a Londynem wydawał się mieć znaczący wpływ na turystykę przyjazdową. Równocześnie jednak rynek przewozów lotniczych między regionami brytyjskimi a Paryżem i Belgią znacznie się rozwinął, co jednak nie wpłynęło na fakt, że bilety na Eurotunel są cały czas chętnie kupowane.
Kolej pod kanałem La Manche a wzrost turystyki w Londynie
Ogólnie rzecz biorąc, dostępność silnie wpływa na rodzaj transportu używanego przez podróżnych i port wjazdu. Tunel pod kanałem La Manche ma znaczny potencjał, aby stworzyć dodatkowe możliwości dla podróży turystycznych w zakresie nowej formy infrastruktury transportu turystycznego. Jednak pomimo ogromnych inwestycji w infrastrukturę i oczekiwań, że przepływ podróżnych znacznie wzrośnie, jak dotąd nie odnotowano znaczącego wzrostu turystyki przyjazdowej do Wielkiej Brytanii.
Dlaczego cały potencjał EuroTunelu na ten moment nie został jeszcze w pełni wykorzystany?
Istnieje kilka powodów, dla których rynek nie został utworzony dla regionalnych usług pasażerskich w tunelu pod kanałem La Manche i liczba przybywających turystów nie wzrosła. Po pierwsze, szybkie połączenie kolejowe między tunelem pod kanałem La Manche a Londynem i dalej nie zostało jeszcze zbudowane, częściowo z powodu lokalnego sprzeciwu w Londynie, hrabstwie Kent i Essex.
Większość podróżujących do Wielkiej Brytanii pochodzi z Europy, która oferuje największy potencjał wzrostu, ponieważ prawie 80% wszystkich osób podróżujących w celach wypoczynkowych to powracający goście. Dlatego ważne jest, aby promować turystykę przyjazdową poprzez dotarcie do powtarzających się podróżnych, którzy mogą zostać dłużej i mają czas i chęć podróżowania poza Londyn i południowo-wschodnią Anglię.
Po drugie, znaczenie ma podejście rządu do tunelu pod kanałem La Manche. Polityka planowania kierowanego przez rynek opiera się na krótkoterminowej maksymalizacji zysku, co może wykluczać długoterminowe inwestycje niezbędne do osiągnięcia samowystarczalnego dobrobytu gospodarczego. Warto zwrócić uwagę również uwagę, że sam tunel wydaje się mieć tylko stosunkowo niewielki niezależny wpływ na liczbę odwiedzających. Główny wpływ miałby nastąpić wraz z ulepszeniem całej sieci, takiej jak sieć kolei dużych prędkości łącząca główne ośrodki metropolitalne oraz ukończenie połączeń w głównej sieci drogowej.
Gdzie i jak warto uzupełnić swoją wiedzę?
Większość elementów zachowań turystycznych została zebrana w dwóch głównych brytyjskich badaniach ankietowych, z którymi warto się zapoznać dla pełnego zrozumienia tematu i wyciągnięcia stosownych wniosków. W sieci internetowej jest aktualnie mnóstwo innych istotnych publikacji, które rzucają na ten temat więcej światła i pozwalają lepiej zrozumieć jakość działania, jaka ma miejsce między europejską turystyką a funkcjonowaniem EuroTunelu.