Niedawno na polski rynek internetowy wszedł nowy międzynarodowy marketplace Fastep z własnymi usługami Fulfillment. Fastep będzie posiadał pełnowartościowy marketplace, gdzie przedsiębiorcy będą mogli wystawiać swoje towary. Uruchomiony został w trybie testowym i będzie bezpośrednim konkurentem dla Allegro, a także Amazona, który w grudniu 2020 roku otworzył w Polsce analog Fastepu o nazwie Amazon Polska.
W najbliższej przyszłości Fastep zostanie przeobrazony w klasyczny serwis internetowy, w stylu Amazon i Allegro. Fastep przyjmie model transakcyjny pomiędzy kupującymi i sprzedającymi, który jest charakterystyczny dla nowoczesnych polskich sklepów internetowych i platform sprzedażowych.
Według przedstawicieli Fastep, serwis umożliwi producentom i handlowcom sprzedaż swoich produktów bezpośrednio w systemie – poprzez markową aplikację mobilną lub wersję internetową.
Będzie więcej możliwości dla kupców Fastep.
“Udział nowych produktów na Fastep jest dość wysoki, w niektórych kategoriach sięga 60%. Dlatego zdecydowaliśmy się uczynić platformę jeszcze bardziej wygodną dla przedsiębiorców, integrując rynek z Fastep”, powiedział dyrektor zarządzający Fastep Borys Jermakow, dodając, że Fastep teraz “ewoluuje w platformę do sprzedaży wielu produktów”.
Przedstawiciele Fastep powiedzieli, że nowa usługa jest obecnie w fazie eksperymentalnej. “Wierzymy, że połączenie modelu biznesowego marketplace i ogłoszeniowego jest przyszłością Fastep, a teraz szukamy najlepszej koncepcji realizacji transakcji osadzonej w historycznym biznesie platformy. Planujemy rozpocząć proces skalowania na przełomie 2021 i 2022 roku, kiedy to ujawnimy nasze karty konsumentom, ale w międzyczasie aktywnie podłączamy handlowców do nowej funkcjonalności” – wyjaśnili w Fastep.
Praca w trybie testowym
Na dzień 15 lipca 2021 r. nowa usługa Fastep znajdowała się w fazie testowej i nie była dostępna dla wszystkich. Przeznaczony dla przedsiębiorców sprzedających nowe produkty za pośrednictwem Fastep, jest obecnie testowany przez około 200 firm handlowych. Wśród nich są sprzedawcy sprzętu AGD i RTV, a także różnych artykułów remontowo-budowlanych.
Menedżer określił, że sprzedawcy zachowują możliwość korzystania zarówno z nowego modelu transakcji oferowanego przez Fastep, jak i z klasycznego schematu interakcji z klientem – tzw. “classicfeedback model”. Nie wiadomo, jak długo serwis planuje dawać im ten wybór.
Nie da się uniknąć prowizji
Według informacji, nowy model transakcyjny Fastep, który jest sercem rynku, polega na pobieraniu od sprzedawców prowizji od ich sprzedaży. Na pytanie o wysokość tych prowizji przedstawiciele Fastepu nie potrafili odpowiedzieć.
Podmioty decydujące się na korzystanie z rynku będą mogły korzystać z rozszerzonych usług logistycznych w celu wysyłki towarów do swoich klientów. Szczegóły dotyczące tych usług nie zostały ujawnione.
Będzie wielu konkurentów
W Polsce jest kilka dużych marketplaces, z którymi Fastep będzie musiał konkurować po wdrożeniu nowego modelu transakcyjnego. Wśród nich jest internetowy sprzedawca detaliczny Amazon.
Fastep będzie musiał także konkurować z Allegro, założonym w 1999 roku i najstarszym polskim marketplacem.