Jak obliczyć ROI na Amazon?

Decydując się na działania marketingowe, należy pamiętać o ich bieżącej weryfikacji. Bardzo przydatnym narzędziem w tej dziedzinie jest ROI, czyli jeden ze wskaźników rentowności. Sprawdzi się znakomicie w przypadku ogromnych kampanii o dużym budżecie, jak i niewielkich działań z ograniczonym nakładem finansowym. Chcesz dowiedzieć się więcej na temat ROI i jego zastosowania? Wszystko wyjaśniamy!

Czym jest wskaźnik ROI i jak go policzyć?

Wskaźnik ROI jest wskaźnikiem informującym nas o tym, czy osiągnęliśmy zysk ze środków zainwestowanych w reklamę. Niestety mimo jego niepodważalnej przydatności, w dalszym ciągu wielu przedsiębiorców nie ma pojęcia o jego istnieniu. Skrót pochodzi z języka angielskiego, a dokładnie od słów Return On Investment, czyli tłumacząc na polski: zwrot z inwestycji. Aby policzyć ROI niezbędne są takie dane jak wygenerowane przychody i koszt danego działania marketingowego. Wzór prezentuje się następująco:

ROI = zysk netto / kapitał x 100 proc.

Dlaczego wskaźnik ROI powinien nas interesować?

Zarówno wskaźnik ROI, jak i inne wskaźniki marketingowe są niezwykle istotne, ponieważ pozwalają ocenić rentowność podejmowanych działań reklamowych. Jednocześnie pomagają w dopracowaniu przyszłych kampanii, a co za tym idzie, oszczędzają pieniądze. Sprawne wykorzystanie wskaźników takich jak ROI pokazuje, czy cele biznesowe zostały osiągnięte oraz wspiera decyzje związane z optymalizacją wykorzystywanych kanałów komunikacji. Jeśli wskaźnik ROI wskazuje na to, że koszt pozyskania klienta jest relatywnie wysoki, a wartość całkowita klienta niska, może oznaczać to, że niezbędna będzie zmiana w wybranej grupie odbiorców.

Kontrola skuteczności działań na Amazon

Prowadząc sprzedaż w sieci, najrozsądniej jest regularnie sprawdzać dostępne dane, by poprawić wyniki finansowe. Na platformie Amazon wszyscy użytkownicy na wyciągnięcie ręki mają dostęp do ogromnej ilości danych i rozwiązań analitycznych. Na ich podstawie można analizować dotychczasowe działania oraz określać cele krótko, jak i długoterminowe. W Seller Central, czyli Centrum Sprzedawcy można sprawdzić zarówno szczegółowe historie sprzedaży, jak i skoncentrować się tylko na ogólnych wynikach. Prócz danych niezbędnych do obliczenia ROI, w centrum sprzedawcy znajdziemy również takie informacje jak: wskaźnik nieudanych faktur, współczynnik konwersji, procent sesji jednostkowej, zamówione jednostki, indeks wydajności zapasów czy wskaźnik obciążenia zwrotnego usługi oraz wiele innych.

Jak obliczyć ROI i inne wskaźniki na Amazon?

Seller Central jest niesamowicie bogatym źródłem informacji, które odpowiednio wykorzystane, pomaga zoptymalizować podejmowane działania marketingowe. Jednak, aby dane tam wyświetlane były pomocne, muszą zostać pierw odnalezione i przeanalizowane, co nie zawsze jest tak proste, jakby mogło się wydawać. Co więcej, zwykle trzeba poświęcić na to sporą ilość czasu. Bardzo często przedsiębiorcy skupiają się na rozwoju swojego biznesu i kontrolowanie innych aspektów działania firmy, co jest w pełni zrozumiałe. W takich sytuacjach warto skorzystać z pomocy firmy Leadsmansion, która oferuje obsługę konta i wsparcie sprzedaży na platformie Amazon. W ten sposób zyskasz pewność, że twoja firma jest w dobrych rękach, a wszystkie umieszczane w serwisie dane są odpowiednio wykorzystywane.

Autor: Piotr Sulewski, biegły sądowy w dziedzinie marketingu przy Sądzie Okręgowym w Warszawie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *